|

Technologia Bluetooth – skąd wzięła się jej nazwa i charakterystyczne logo? 

Choć Bluetooth to technologia naszych czasów, jej nazwa oraz logotyp pochodzą sprzed 1000 lat i związane są z nordycką kulturą i duńskim królem Haraldem Sinozębym (911-985 n.e.). Poniżej poznasz kontekst takiego obrotu wydarzeń, fascynujące kulisy powstania Bluetooth, znajdziesz cały pakiet oficjalnych logotypów Bluetooth do pobrania oraz dowiesz się, w jaki sposób możesz je wykorzystywać. 

logo Bluetootha

W latach 90’-tych XX wieku telefonia komórkowa zaczynała zaglądać pod strzechy zwyczajnych domów. W owym okresie każdy producent skupiał się na swoich własnych rozwiązaniach, ale potrzeba wzajemnej komunikacji stawała się coraz bardziej wyraźna.

Każdy telefon robił w końcu mniej więcej to samo, a ludzie dość szybko zapragnęli przesyłać między sobą zapisane na nich informacje. Najwygodniej było oczywiście zrobić to bezprzewodowo, lecz ówczesna technologia nie dawała odpowiedniego rozwiązania.

Wtedy właśnie z inicjatywy firmy L.M. Ericsson uformowano grupę SIG, do spółki z takimi gigantami jak IBM, Intel, Nokia czy Toshiba. Jej celem było opracowanie wspólnego standardu bezprzewodowego przesyłania danych, co jak wiemy, zakończyło się 100% sukcesem.

Dziś technologia ta znajduje więcej zastosowań niż jesteśmy to sobie w stanie wyobrazić, łącząc ze sobą wszystko od myszek, klawiatur i laptopów, po telefony i głośniki i słuchawki bezprzewodowe.  

Jak to przy okazji różnych przedsięwzięć bywa, przed wypuszczeniem na rynek trzeba było wymyślić łatwą i chwytliwą nazwę. Po długich poszukiwaniach tej właściwej, olśnienia doznał jeden z twórców nowej technologii, czyli Jim Kardach.

Prywatnie bardzo mocno interesował się on historią, dlatego zaproponował, aby nowe rozwiązanie nazwać na cześć duńskiego króla Haralda Sinozębnego. Harald Bluetooth (bo tak brzmi angielska wersja jego przydomku) urodził się około roku 911 i zapisał się na kartach historii wprowadzeniem w Danii chrześcijaństwa oraz zjednoczeniem Danii.

Jim Kardach dostrzegł w tym genialną korelację pomiędzy działalnością króla, a nową technologią, co skutecznie przekonało pozostałych jej twórców. Bluetooth miał w końcu wprowadzić nowy standard (tak jak król Harald wprowadził chrześcijaństwo) w celu połączenia różnych urządzeń (konsolidacja plemion duńskich).  

Nieudało nam się dotrzeć co prawda do nazwiska projektanta logo Bluetooth, ale z pełną odpowiedzialnością stwierdzamy, że doskonale wykorzystał on pochodzenie nazwy. Nie da się ukryć, że jego wygląd jest z jednej strony ponadczasowy, a z drugiej z drugiej zaskakująco znajomy.

Sekretem jest tutaj wykorzystanie inicjałów Herlada Bluetootha, czyli literek H i B, zapisanych w alfabecie runicznym metodą tak zwanych run wiązanych. W znakach runicznych nasza litera H tłumaczona jest jako haglaz i posiada symbol ᚼ, zaś litera B tłumaczona jest jako berkanan i posiada symbol ᛒ.

Wykorzystując metodę zapisu run wiązanych, opierającą się na łączeniu dwóch lub więcej run wspólnym rdzeniem, otrzymujemy ostatecznie bardzo charakterystyczne logo, które informuje nas o zastosowaniu technologii bluetooth w danym urządzeniu.

Bluetooth

Sama nazwa Bluetooth stała się dzisiaj tak popularna, że mało kto wiąże ją w ogóle z technologią, a raczej z konkretnymi przedmiotami. Świetnym przykładem są tutaj niesamowicie popularne głośniki Bluetooth. Jeżeli jesteś zainteresowany wykorzystaniem Bluetooth na swojej stronie lub do swojego produktu potrzebujesz pakietu z logotypem Bluetooth w różnych formatach jak jpg czy svg, a także różnych formach i kolorach.

Pobierz słowne i figuratywne logo Bluetooth w pakietach do grafiki i do druku

  1. Licencjonowanie: Użycie znaków towarowych Bluetooth (słownego, figuratywnego i kombinacji obu) dozwolone jest tylko na podstawie licencji od Bluetooth SIG, Inc.
  2. Kwalifikacja produktu: Produkt zawierający technologię bezprzewodową Bluetooth musi przejść i zakończyć proces kwalifikacji Bluetooth, zgodnie z BTLA, aby mógł być powiązany z tymi znakami towarowymi.
  3. Zastosowanie znaków towarowych: Znaki towarowe mogą być stosowane na reklamach, programach komputerowych, stoiskach wystawowych, plakatach, opakowaniach, materiałach punktu sprzedaży, materiałach prasowych, produktach z certyfikatem Bluetooth, literaturze produktowej, reklamach radiowych/telewizyjnych, środkach wizualnych, stronach internetowych.
  4. Symbol Zarejestrowanego Znaku Towarowego: Znak towarowy Bluetooth powinien być zawsze używany z symbolem ®. Można go pominąć po pierwszym i najbardziej widocznym użyciu w tekście.
  5. Atrybucja Znaku Towarowego: Przy każdym użyciu znaków towarowych Bluetooth należy umieścić odpowiednią stopkę, zaznaczając, że są one zarejestrowanymi znakami towarowymi należącymi do Bluetooth SIG, Inc.
  6. Relacja z Marką Licencjobiorcy: Znaki towarowe Bluetooth powinny zawsze być wtórne w stosunku do głównego znaku towarowego licencjobiorcy i nie mogą być jedynym znakiem towarowym używanym w związku z produktem lub usługą licencjobiorcy.
  7. Niewłaściwe Użycie: Znaki towarowe Bluetooth nie mogą być używane w sposób szkodzący reputacji Bluetooth SIG lub jej członków, ani w związku z produktami i usługami niezwiązanymi z funkcjonalnością Bluetooth, ani w kontekście nielegalnych, obscenicznych, pornograficznych, nadmiernie brutalnych, niebezpiecznych lub innych działań o złym guście.
  8. Zasady Formatowania: Znak słowny Bluetooth powinien być zawsze używany z wielką literą “B” i powinien się wyróżniać w tekście (np. przez podkreślenie, użycie wytłuszczenia lub kursywy). Nie może być skracany ani tłumaczony na inne języki.

Źródła pomocne przy pisaniu artykułu:

  1. Origin of the Bluetooth Name, https://www.bluetooth.com/about-us/bluetooth-origin/, 21.11.2023 (ostatni dostęp)
  2. Brand Product Essentials, https://www.bluetooth.com/develop-with-bluetooth/marketing-branding/, 21.11.2023 (ostatni dostęp)

Podobne wpisy

Dodaj komentarz