Najpopularniejsze stacje radiowe w Polsce
Pomimo rosnącej popularności cyfrowych mediów, radio w Polsce nadal cieszy się niezwykłym uznaniem. Wciąż stanowi kluczowy kanał komunikacji, informacji i rozrywki dla milionów Polaków. Nasz ranking najpopularniejszych stacji radiowych w Polsce, oparty na danych Krajowego Instytutu Mediów (dane od marca do grudnia 2023), pokazuje, które z nich cieszą się największym zainteresowaniem. Analizując zarówno odsetek słuchaczy, jak i ich bezwzględną liczbę, przygotowaliśmy listę stacji, które zasługują na szczególną uwagę.
Ranking stacji radiowych – porównanie populacji słuchaczy i udziału w rynku
Stacja Radiowa | Odsetek słuchaczy | Populacja słuchaczy |
---|---|---|
RMF FM | 18,0% | 5 749 676 |
Radio ZET | 10,3% | 3 283 703 |
Jedynka – Program 1 Polskiego Radia | 5,0% | 1 602 641 |
Eska | 4,9% | 1 572 990 |
Audytorium 17 | 3,7% | 1 172 336 |
RMF MAXX | 2,3% | 740 274 |
TOK FM | 2,3% | 723 767 |
Trójka – Program 3 Polskiego Radia | 1,9% | 599 612 |
Radio Maryja | 1,7% | 548 145 |
Radio VOX FM | 1,5% | 492 531 |
AntyRadio | 1,5% | 468 548 |
Radio Złote Przeboje | 1,5% | 468 244 |
Radio PLUS | 1,5% | 467 707 |
RMF CLASSIC | 1,3% | 409 924 |
Polskie Radio 24 | 1,2% | 376 041 |
Radio POGODA | 0,8% | 242 440 |
Meloradio | 0,6% | 202 739 |
SuperNova | 0,4% | 141 348 |
Dwójka – Program 2 Polskiego Radia | 0,4% | 141 206 |
Rock Radio | 0,4% | 124 528 |
muzo.fm | 0,3% | 89 647 |
CHILLI ZET | 0,2% | 64 470 |
Radio WNET | 0,1% | 38 320 |
Radio Kolor 103 FM | 0,1% | 32 222 |
Katolickie Radio Podlasie | 0,1% | 30 444 |
Radio JURA | 0,1% | 22 588 |
Radio Victoria Między Łodzią a Warszawą | 0,1% | 21 121 |
Radio Twoja Polska Stacja | 0,1% | 20 032 |
Radio Konin FM | 0,1% | 17 732 |
Radio CCM | 0,0% | 15 806 |
Porównanie średniego czasu słuchalności stacji radiowych w Polsce
Stacja radiowa | Średni czas słuchania [min] |
---|---|
Twoje Radio | 312 |
Katolickie Radio Zamość | 279 |
Radio SUD | 268 |
Radio JURA | 203 |
RADIO Gniezno | 187 |
Radio POGODA | 159 |
Jedynka – Program 1 Polskiego Radia | 156 |
Radio VOX FM | 151 |
RMF FM | 148 |
Katolickie Radio Podlasie | 145 |
Radio Kolor 103 FM | 145 |
Audytorium 17 | 138 |
TOK FM | 137 |
Radio PLUS | 136 |
Radio ZET | 136 |
Radio Maryja | 134 |
Polskie Radio 24 | 131 |
Dwójka – Program 2 Polskiego Radia | 131 |
Meloradio | 124 |
RMF MAXX | 118 |
Radio Złote Przeboje | 118 |
AntyRadio | 118 |
muzo.fm | 117 |
Trójka – Program 3 Polskiego Radia | 117 |
SuperNova | 116 |
RMF CLASSIC | 112 |
Radio WNET | 112 |
Eska | 111 |
CHILLI ZET | 110 |
Rock Radio | 108 |
Co mówią nam te dane o polskich stacjach radiowych?
Najpopularniejsze stacje pod względem populacji słuchaczy
Na podstawie najnowszych danych, trzy stacje radiowe z największą liczbą słuchaczy prezentują się w następujący sposób (zmiana na 3 pozycji względem poprzedniej analizy: jedynka zastąpiła radio eskę):
- RMF FM – 18,0% (5 749 676)
- Radio ZET – 10,3% (3 283 703)
- Jedynka – Program 1 Polskiego Radia – 5,0% (1 602 641)
Najdłużej słuchane radiostacje
Biorąc pod uwagę średni czas słuchania, stacje z najwyższym wynikiem to:
- Twoje Radio – średnio 312 min
- Katolickie Radio Zamość – średnio 279 min
- Radio SUD – średnio 268 min
Warto jednak wskazać, że tym razem w wynikach badań Krajowego Instytutu Mediów pojawiło się kilka nietypowych anomalii, co może być źródłem nagłego skoku i nadprogramowo długiego czasu słuchania niektórych stacji.
Wnioski z badań
- Popularność nie równa się lojalności: Mimo że RMF FM i Radio ZET mają największy udział w rynku, nie znajdują się one wśród stacji, których słuchacze spędzają z nimi najwięcej czasu. To wskazuje na różnicę między popularnością a zaangażowaniem słuchaczy.
- Siła w niszy: Stacje takie jak Twoje Radio, Katolickie Radio Zamość czy Radio SUD, mimo znacznie mniejszego udziału rynkowego, mogą pochwalić się wyjątkowo wysokim średnim czasem słuchania. Może to sugerować, że skupiają one bardziej zaangażowaną publiczność, lojalną wobec swojej wybranej stacji.
- Różnorodność oferty: Różnice w czasie słuchania między stacjami podkreślają zróżnicowanie oferty radiowej. Dla słuchaczy jest to korzystne, gdyż mogą wybierać spośród stacji dopasowanych do swoich indywidualnych preferencji i potrzeb.
Źródło danych: https://kim.gov.pl/wp-content/uploads/2024/01/Tracking-audio_RYNEK_OGOLNOPOLSKI_15.01.2024.pdf