Miasto czy wieś? Czego i gdzie słuchają Polscy radiosłuchacze?
Nie da się ukryć, że radio to prawdziwie masowe źródło informacji, nadal pozostające dla większości z nas pierwszym źródłem informacji. To co przekazują nam stacje radiowe ma zatem wpływ na to, jak wygląda nasze społeczeństwo. Dane z raportu Krajowego Instytutu Mediów (dane maj 2024) pokazują zasięg dzienny poszczególnych stacji radiowych w różnych obszarach zamieszkania: ogółem, wieś, miasto (z podziałem na wielkość miast).

Analiza popularności stacji radiowych w Polsce według obszaru zamieszkania
Stacja Radiowa | Ogółem | Wieś | Miasto | Miasto do 100 tys. | Miasto 100-200 tys. | Miasto 200-500 tys. | Miasto pow. 500 tys. |
RMF FM | 32,3% | 35,3% | 30,1% | 33,6% | 31,6% | 27,2% | 20,8% |
Radio ZET | 18,8% | 19,1% | 18,6% | 21,6% | 14,6% | 17,4% | 14,0% |
Eska | 9,2% | 8,8% | 9,6% | 8,6% | 9,4% | 10,5% | 11,7% |
Jedynka – Program 1 Polskiego Radia | 7,9% | 9,4% | 6,8% | 8,4% | 5,4% | 4,8% | 4,8% |
Audytorium 17 | 6,9% | 7,2% | 6,7% | 6,6% | 8,2% | 9,7% | 4,2% |
RMF MAXX | 4,6% | 4,6% | 4,6% | 3,6% | 7,7% | 6,3% | 3,9% |
TOK FM | 3,9% | 2,3% | 5,0% | 2,4% | 4,4% | 7,4% | 11,4% |
Radio Maryja | 3,6% | 4,3% | 3,1% | 3,6% | 2,6% | 3,0% | 2,3% |
Trójka – Program 3 Polskiego Radia | 3,4% | 3,0% | 3,8% | 4,1% | 4,0% | 3,7% | 2,9% |
Radio VOX FM | 2,9% | 3,1% | 2,8% | 2,2% | 3,4% | 2,7% | 4,1% |
Radio PLUS | 2,6% | 2,7% | 2,6% | 2,5% | 1,9% | 3,2% | 2,8% |
RMF CLASSIC | 2,5% | 1,7% | 3,0% | 1,7% | 3,3% | 5,2% | 5,2% |
AntyRadio | 2,4% | 1,2% | 3,3% | 1,8% | 5,4% | 4,4% | 5,2% |
Radio Złote Przeboje | 2,3% | 1,7% | 2,7% | 2,0% | 2,8% | 4,3% | 3,6% |
Polskie Radio 24 | 1,6% | 1,4% | 1,8% | 1,8% | 1,6% | 2,1% | 2,0% |
Przeczytaj jeszcze:
Najpopularniejsze stacje radiowe w Polsce – sprawdź populację słuchaczy!
Gdzie ustawić w domu radio – co wziąć pod uwagę?
Co te dane mówią nam o polskiej radiofonii?
RMF FM: Największa popularność na wsiach może sugerować, że stacja ta przyciąga słuchaczy bardziej zainteresowanych sprawami lokalnymi i rozrywką. Mniejsza popularność w dużych miastach może wynikać z większej konkurencji i innych preferencji medialnych mieszkańców metropolii.
Radio ZET: Stabilna popularność w różnych obszarach, ale wyraźnie wyższa w mniejszych miastach, może świadczyć o szerokim spektrum tematycznym, które trafia do zróżnicowanej grupy słuchaczy.
Eska: Wyższa popularność w większych miastach sugeruje, że stacja ta przyciąga młodszych słuchaczy z większych aglomeracji, gdzie kultura miejska i nowe trendy mają większe znaczenie.
Jedynka – Program 1 Polskiego Radia: Popularna na wsiach, co może wynikać z konserwatywnego profilu programowego i większego nacisku na treści edukacyjne i informacyjne.
TOK FM: Najwyższa popularność w największych miastach sugeruje, że stacja ta przyciąga słuchaczy zainteresowanych głębszą analizą i debatą na tematy społeczne i polityczne.
Radio Maryja: Wyższa popularność na wsiach może świadczyć o bardziej tradycyjnym i religijnym profilu słuchaczy.