|

Dlaczego słuchawki douszne i dokanałowe nie podlegają zwrotowi? 

Testowanie produktów przed zakupem to rzecz całkowicie normalna, ale warto pamiętać, że nie każdy towar możemy zwrócić po sprawdzeniu jego działania lub właściwości. O ile w przypadku produktów spożywczych i kosmetycznych, zasada ta wydaje się chyba dość oczywista to mało kto spodziewa się tego typu ograniczeń przy zakupie słuchawek. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego sprzedawcy odmawiają zwrotów słuchawek dousznych, czy są ku temu jakieś podstawy prawne oraz w jakich sytuacjach zachowujesz prawo do zwrotu. 

dlaczego-nie-mozna-zwrocic-sluchawek-dousznych-i-dokanalowych

Względy higieniczne 

Słuchawki to chyba najpopularniejsza odmiana osobistego sprzętu audio, z której zdają się korzystać dosłownie wszyscy. Ich “osobisty” wymiar nabiera przy tym szczególnego znaczenia w przypadku słuchawek dousznych i słuchawek dokanałowych, mających bezpośredni kontakt z kanałem słuchowym. Nawet jeśli dbasz o higienę, powinieneś pamiętać, że kanał słuchowy to nic innego, jak jedna z jam w ciele. Co więcej, jest to jama, z której naturalnie wydobywa się wydzielina, co sprawia że nie należy współdzielić wprowadzanej do jej wnętrza rzeczy z innymi ludźmi.  

Współdzielenie słuchawek dousznych i dokanałowych może skutkować przenoszeniem się chorób i notorycznym pojawianiem się stanów zapalnych ucha. Właśnie dlatego nie zaleca się również kupowania tego typu słuchawek na rynku wtórnym, gdyż domowe sposoby nie pozwalają na ich w pełni bezpieczne zdezynfekowanie. Brak możliwości zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników jest dla sprzedawców kluczowym argumentem do odmowy zwrotu słuchawek, co nie pozostaje z resztą bez odpowiedniego umocowania prawnego. 

podstawa prawna odmowy zwrotu sluchawek dousznych i dokanalowych

Podstawa prawna do odmowy zwrotu słuchawek 

Aktualnie obowiązujące regulacje prawne dość dobrze chronią prawa konsumentów, wskazując jednocześnie na konkretne sytuacje, w których muszą one zostać ograniczone. Podstawą prawną w przypadku odmowy zwrotu słuchawek dousznych lub dokanałowych jest oczywiście ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, a dokładnie art. 38 ust. 5:

Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów: (…) 
5) w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;

Warto w tym momencie podkreślić, że ust. 5 precyzyjnie określa też sposób, w jaki słuchawki douszne i dokanałowe powinny zostać zapakowane. Jeżeli nabyłeś słuchawki bez zapieczętowanego opakowania, nadal nie tracisz zatem prawa do ich zwrotu. 

Jeśli chcesz osobiście zapoznać się z pełną i aktualną treścią ustawy o prawach konsumenta, możesz to zrobić w Internetowym Systemie Aktów Prawnych pod adresem: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20140000827 

Czy brak możliwości zwrotu dotyczy wszystkich odmian słuchawek? 

Ograniczenie prawa do zwrotu zakupionego towaru dotyczy dwóch konkretnych odmian słuchawek – słuchawek dousznych oraz słuchawek dokanałowych. Jest to istotne ze względu na charakterystyczny sposób w jaki są one użytkowane, który jednocześnie wyróżnia je od pozostałych odmian. Sprzedawca nie może więc odmówić zwrotu z przyczyn higienicznych w przypadku słuchawek nausznych oraz wokółusznych, gdyż te nie mają bezpośredniego kontaktu z jamą ciała. W przypadku zwrotu nie ma również znaczenia, czy dokonałeś zakupu słuchawek przewodowych czy bezprzewodowych. Liczy się tylko i wyłącznie sposób, w jaki noszony jest dany model słuchawek, a nie to, jak odbierają one sygnał audio ze źródła.  

Similar Posts

Dodaj komentarz